Wat is overboeking en hoe gebeurt het?

Als je beschikbaarheden niet automatisch worden aangepast, is er altijd een risico op overboeking. Dat betekent dat er meer reserveringen ontvangen zijn dan er kamers beschikbaar zijn voor die datum. Het kan zich voordoen wanneer twee klanten hetzelfde kamertype voor dezelfde datum boeken, meestal via verschillende boekingsplatformen.  

Wat zijn de gevolgen van overboeking?

Overboekingen zijn niet alleen vervelend, ze kunnen je accommodatie op meerdere manieren schaden. Enkele negatieve gevolgen van overboekingen zijn:

  • Teleurgestelde of boze klanten (die niet meer terugkomen)
  • Een slechte gastervaring
  • Financiële kosten vanwege compensatie, overplaatsing of kamerupgrade
  • Slechte recensies die andere reizigers afschrikken
  • Een geschonden reputatie
  • Tijdverlies voor jou en/of je medewerkers
  • Ontevreden personeel, omdat zij het slechte nieuws moeten brengen

Hoe reageren op een dubbele boeking?

Het is mogelijk dat je de dubbele boeking opmerkt voordat je gasten aankomen. Ga in dat geval na welke klant de kamer mag behouden (bijv. afhankelijk van omzet en loyaliteit) en onderhandel met de andere klant over een gepaste oplossing. Mogelijk moet je ze overplaatsen naar een gelijkaardige accommodatie in de buurt of upgraden.  

Hoe kan je overboeking volledig voorkomen?

Zoals je kan zien leidt elke overboeking uiteindelijk tot kosten voor jou en een deuk in de klanttevredenheid. Voorkomen is dus beter dan genezen!  

Een Channel Manager is de makkelijkste en meest doeltreffende oplossing om overboeking te voorkomen. Het houdt de beschikbaarheid van je kamers gesynchroniseerd over alle gekoppelde kanalen: OTA's, metasearchwebsites, je Property Management System (PMS) en de Booking Engine op je eigen website. Als er een nieuwe reservering binnenkomt vanuit een van deze bronnen, wordt je beschikbaarheid overal automatisch bijgewerkt, wat jou veel stress en tijd bespaart!

Channel Manager overzicht beschikbaarheid

Het centrale dashboard (kalender) van onze Channel Manager biedt je een handig overzicht van je beschikbaarheid voor de opgegeven periode. Hier kan je eenvoudig snelle wijzigingen doorvoeren indien nodig. Is een van je kamers buiten gebruik vanwege onderhoud of een onverwacht probleem met een van de faciliteiten? Sluit deze kamer dan meteen voor reservering op alle kanalen in het Bookingplanner PMS.  

Maak een einde aan overboekingen met Bookingplanner All-in-one

Bookingplanner biedt een compleet softwarepakket voor je hotel, B&B of vakantiewoning met een betrouwbare Channel Manager, een commissievrije Booking Engine en een gebruiksvriendelijk Property Management System. Wil je het gratis uitproberen? Vul dan onderstaand formulier in!