#1 Breng je persoonlijke verhaal en unieke troeven naar voren
Om meer reserveringen te ontvangen, moet je je online duidelijk onderscheiden van je concurrenten. Waarom zou iemand jouw accommodatie moeten kiezen in plaats van die andere een paar straten verderop? Het is belangrijk om mensen een duidelijk beeld te geven van hoe het is om bij jou te vertoeven.
Neem even de tijd om jouw unieke troeven te bepalen en communiceer ze consequent op al je kanalen: je website, sociale media, boekingssites, ... Ondersteun deze boodschap met uitnodigende foto's van hoge kwaliteit van je pand, kamers, ontbijt, faciliteiten, ... Verrijk je website verder met een rubriek "Wie zijn wij" waarin je het verhaal en de gezichten achter je accommodatie onthult.
#2 Werk samen met lokale bedrijven
Voor reizigers omvat een trip meer dan alleen de accommodatie. Ze hebben behoefte aan eetgelegenheden, activiteiten, daguitstappen, sightseeing tours, .... Werk samen met bedrijven bij jou in de buurt die deze diensten aanbieden, bijvoorbeeld restaurants of wellnesscentra. Wissel visitekaartjes uit en vermeld elkaar op jullie website. Je kan zelfs samen een interessante korting of arrangement aanbieden.
#3 Verbeter de online vindbaarheid van je website
Als je wil dat meer potentiële klanten jouw accommodatie vinden, is Search Engine Optimisation of SEO enorm belangrijk. Enkele eenvoudige SEO-technieken die je kan toepassen zijn: links van externe (betrouwbare) websites verzamelen, metadata toevoegen aan je webpagina’s en afbeeldingen, de html-structuur en gebruikerservaring verbeteren, laadtijden versnellen en belangrijke key words gebruiken. Ben je hier niet zo in thuis? Wij bieden makkelijk zelf te onderhouden templatewebsites met de SEO reeds toegepast.
Zorg ook voor een volledig Google Business profiel voor je accommodatie. Zo kunnen gebruikers jou op Google Search & Maps makkelijk vinden en doorklikken naar je website.
#4 Maak je website overtuigender
Wanneer potentiële klanten op je website terechtkomen, heb je maar heel even de tijd om ze te overtuigen om te boeken. Consumenten - ook reizigers - zijn tenslotte ongeduldig en hebben veel opties om te overlopen. Je website moet een overzichtelijke en aantrekkelijke lay-out hebben. Zorg ervoor dat bezoekers snel alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben voor het boeken: locatie, kamerbeschrijvingen, arrangementen, diensten, faciliteiten, gastenbeoordelingen ....
Reizigers verwachten tegenwoordig een mobielvriendelijke boekingsmodule op je website, zodat ze eenvoudig je beschikbaarheid kunnen nagaan en kunnen reserveren. Moedig ze extra aan met opvallende "Boek nu" knoppen en onze Ratebox die de voordelen van rechtstreeks boeken benadrukt (beide inbegrepen in onze Booking Engine). Download ons gratis eBook voor meer tips om je hotelwebsite te optimaliseren.
#5 Richt je op de nieuwe markt van bleisure-reizigers
Heb je altijd gedacht dat jouw accommodatie niet aanslaat bij zakenreizigers? Tijd om dit te heroverwegen! Met de opkomst van bleisure-reizen willen steeds meer mensen werk en ontspanning in één reis combineren, waardoor ze vaker kiezen voor gezellige accommodaties in plaats van grote hotelketens. Spreek dit publiek aan door een bedrijfstariefplan aan te bieden en door duidelijk aan te geven dat de factuur naar behoefte opgesplitst kan worden (als je Bookingplanner gebruikt).
#6 Inspireer reizigers op sociale media
Ben je actief op Facebook, Instagram en TikTok? Deze kanalen zijn ideaal om de unieke ervaring die jouw accommodatie biedt in de verf te zetten. Inspireer potentiële gasten door te posten over je eigen troeven, maar ook over dingen die in de omgeving te doen of te zien zijn: bezienswaardigheden, mooie wandelroutes, musea, lokale marktjes, ...
Wil je echt meer volgers krijgen en engagement creëren bij je publiek, overweeg dan om een leuke giveaway te lanceren. Hierbij kan je ook samenwerken met lokale bedrijven om je bereik te vergroten. Een praktische gids voor het uitbouwen van een sterke social media strategie vind je in ons gratis eBook 'Social Media voor hospitality professionals'.
#7 Moedig positieve mond-tot-mondreclame aan
Positieve mond-tot-mondreclame is een van de meest doeltreffende hotelmarketingmiddelen ... en het is gratis! Moedig gasten aan om een review achter te laten en hun ervaring te delen op sociale media. Toon hen hoe ze jou kunnen taggen in hun posts, bijvoorbeeld via een bordje bij de receptie of in de kamer. Als extra duwtje in de rug kan je een leuke beloning in ruil aanbieden.
#8 Bouw een persoonlijke relatie op met je gast
Je bezettingsgraad verhogen gaat niet alleen om het aantrekken van nieuwe gasten, maar je wilt ook dat bestaande klanten terugkomen. Daarom is het belangrijk om een hechte klantrelatie met je gasten op te bouwen door in contact te blijven tijdens hun verblijf en daarna.
Met de automatische e-mailcommunicatie in Bookingplanner maak je dit proces een stuk sneller en gemakkelijker. Zet je e-mails op en plan ze in, zodat je gasten automatisch de juiste boodschap op het juiste moment ontvangen:
- Boekingsbevestiging met bedanking en je contactgegevens
- Voor aankomst: openingstijden receptie, parkeerinformatie, check-in-instructies, reistips …
- Bij het inchecken: plattegrond, extra's boeken, info over het ontbijt …
- Tijdens het verblijf: upselling via een POS-systeem (Lightspeed) of upsell-tool (Oaky)
- Voor vertrek: veilige reis, check-out-instructies, factuur …
- Na het uitchecken: beoordelingsverzoek, getrouwheidspunten, korting voor volgend verblijf …
- Na verblijf: regelmatige nieuwsbrieven over evenementen, promoties, ...
Hulp nodig? Contacteer ons!
Heb je een vraag over Bookingplanner All-in-one of over onze templatewebsites? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!