Waarom OTA's zo belangrijk zijn

Om te kunnen concurreren met andere accommodaties is het absoluut noodzakelijk om aanwezig te zijn op OTA's. Veel reizigers wenden zich namelijk meteen tot deze platformen in hun zoektocht naar de juiste verblijfplaats. Het aanbieden van kamers op deze boekingssites zorgt niet alleen voor meer indirecte reserveringen, maar ook voor meer rechtstreekse boekingen dankzij het billboard effect (waarbij OTA-gebruikers overstappen naar je officiële website).  

Grote spelers in de branche zoals Booking.com, Airbnb en Expedia hebben inmiddels een sterke reputatie en internationaal klantenbestand opgebouwd. Hun websites zijn meestal omgezet naar heel wat verschillende talen, waardoor ze in staat zijn om reizigers van over de hele wereld aan te trekken. Op deze manier profiteert je accommodatie van een veel groter bereik en een betere bezettingsgraad.  

In ruil rekenen OTA's een bepaalde vergoeding per boeking aan, meestal tussen 10% en 30%. Sommige hanteren een vast percentage voor al hun leveranciers, andere hebben variabele prijzen afhankelijk van de locatie van de accommodatie. Neem je tijd om te vergelijken en te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Hoe de juiste partners selecteren

Wie zijn je gasten?

Bepaal je belangrijkste doelgroepen, zodat je je communicatie en service kan afstemmen op hun behoeften. Is je accommodatie bijvoorbeeld omgeven door natuur en mooie wandel-/fietspaden, dan is het waarschijnlijk een beter idee om je te richten op backpackers dan op zakenreizigers. Als je je doelgroep in kaart hebt gebracht, kan je de OTA's kiezen die goed scoren bij dit type gasten.

Welke marktsegmenten zijn relevant?

Niet alle OTA's richten zich op dezelfde marktsegmenten. Sommige zijn vooral populair in specifieke landen of werelddelen, terwijl andere op mondiaal niveau actief zijn. Sommige boekingssites zijn ook beter geschikt voor bepaalde soorten accommodaties dan andere. Kleinere overnachtingsplekken, bijvoorbeeld, doen het goed op platformen als Airbnb, terwijl Vrbo uitstekend werkt voor vakantiewoningen voor groepen.

Bereik de juiste mensen

Er zijn twee categorieën van OTA's waaruit je kan kiezen: de grote internationale en de kleinere plaatselijke OTA's. Om de juiste mix samen te stellen, is het belangrijk om te bepalen welke gasten je wil aantrekken. Internationale OTA's stellen je in staat om gasten uit verschillende landen aan te trekken, terwijl lokale OTA's zich richten op het lokale toerisme en ideaal zijn om specifieke doelgroepen aan te spreken die anders moeilijk te bereiken zijn.

Internationale OTA's

Sluit je aan bij de juiste internationale boekingskanalen, naargelang je locatie en de nationaliteiten van je doelpubliek. Hou er rekening mee dat de meeste internationale gasten vooral geïnteresseerd zijn in steden of andere toeristische trekpleisters zoals bezienswaardigheden, musea, (nationale) parken, bossen, fiets- of wandelpaden …

  • Europa
    Als je locatie populair is binnen Europa
    , is Booking.com een onmisbare OTA, aangezien het de grootste speler is op de Europese markt. Is je accommodatie perfect voor een citytrip? Overweeg dan om samen te werken met Smartbox (het bedrijf achter de BONGO-bonnen).
  • Noord-Amerika
    Trekt jouw regio veel Amerikaanse bezoekers?
    Kies voor Expedia, de grootste OTA in de VS! Ook Airbnb is waanzinnig populair in Noord-Amerika (net zoals in Europa trouwens).
  • Azië  
    Europa is een geliefde vakantiebestemming
    voor langere reizen bij Aziatische toeristen. Als je accommodatie voor hen interessant kan zijn, plaats die dan zeker op Trip.com en Agoda.
Populaire internationale OTA's

Lokale OTA's

Afhankelijk van je locatie zijn er veel kleinschalige OTA's die je kan inzetten om lokale toeristen te bereiken. Logeren in Vlaanderen Vakantieland en O Dierbaar België zijn enkele populaire Belgische en Vlaamse websites gericht op gasten die een specifieke ervaring zoeken. Allyourz, HotelSpecials.nl, Voordeeluitjes en Natuurhuisje zijn gekende Nederlandse boekingsplatforms.

Gekende lokale OTA's

Bezoek onze Marketplace om alle OTA's te ontdekken waarmee je kan koppelen.

Hoe hou je al je distributiekanalen bij?

Natuurlijk is het onmogelijk om al deze OTA's handmatig te beheren. Daarom heb je een betrouwbare Channel Manager nodig, zoals die inbegrepen in ons Bookingplanner All-In-One pakket. Deze geeft je toegang tot meer dan 200 boekingsplatformen en maakt het mogelijk om je tarieven en beschikbaarheid centraal te beheren in real time. De informatie wordt meteen gesynchroniseerd op alle gekoppelde kanalen. Met andere woorden: geen overboekingen meer!

Het juiste evenwicht vinden tussen indirecte en directe reserveringen is essentieel. OTA's zijn onmisbaar om je zichtbaarheid en bezettingsgraad te verhogen, maar ook je eigen website moet een belangrijk boekingskanaal blijven om te voorkomen dat je te veel commissie betaalt. Dankzij onze conversiegerichte Booking Engine kan je gebruik maken van het billboard effect dat OTA's bieden en meer directe boekingen verkrijgen. Een echte win-win!  

Probeer Bookingplanner All-in-one gratis uit

Wil je de vele voordelen ervaren die Bookingplanner te bieden heeft? Vraag je gratis trial aan via het formulier hieronder!