#1 Kies de juiste OTA’s
Dat B&B’s, hotels en vakantiewoningen aanwezig moeten zijn op OTA’s staat buiten kijf. Profiteer van de marketingexpertise van grote OTA’s zoals Booking.com, Airbnb en Expedia. Met hen aan je zij kan je makkelijk heel wat internationale gasten bereiken, aangezien hun websites wereldwijde bekendheid genieten en in veel talen beschikbaar zijn. Kleinere regionale OTA’s, bijvoorbeeld Voordeeluitjes.nl en Logeren in Vlaanderen Vakantieland, richten zich vaak op lokaal toerisme en zijn ideaal om reizigers te bereiken die op zoek zijn naar een specifieke ervaring, soort accommodatie of regio.
Kies de ideale mix van OTA’s voor jouw accommodatie en doelpubliek. Ze geven je visibiliteit een enorme boost en zorgen ook voor meer bezoekers op je eigen website dankzij het billboard effect. Om je positie op OTA’s te versterken is het belangrijk om je profielen steeds up to date te houden en om zo veel mogelijk gastenreviews te verzamelen. De Channel Manager die is inbegrepen in ons Bookingplanner-pakket laat je toe om je tarieven en beschikbaarheid efficiënt te beheren op alle gekoppelde kanalen.
#2 Plaats je accommodatie op metasearchplatformen
In hun zoektocht naar een accommodatie maken reizigers vaak gebruik van metasearchplatformen, waar ze de tarieven op verschillende boekingssites makkelijk kunnen vergelijken. Tot de populairste behoren onder andere Trivago en TripAdvisor. In ruil voor het doorverwijzen naar boekingskanalen, rekenen de zoekmachines meestal een kost per klik of per boeking aan. Je kan er ook voor kiezen om je accommodatie en directe boekingskanaal op deze websites te adverteren voor een nog grotere visibiliteit.
Google Hotel Search is ook een van de belangrijkste metasearchplatformen, aangezien Google reizigers automatisch naar dit platform leidt nadat ze een hotelgerelateerde zoekopdracht hebben gelanceerd. Het enige wat je nodig hebt om in de zoekresultaten te verschijnen is een Google Business pagina. Lees zeker ons vorige artikel over Google Hotel Search als je dit platform optimaal wil benutten.
#3 Investeer in een goede professionele website
Studies tonen aan dat reizigers uitgebreid online opzoekwerk verrichten en meerdere websites bezoeken alvorens hun reis te boeken. Nadat ze een interessante accommodatie op een OTA hebben gevonden, stappen ze vaak over naar de officiële website. Als ze die van jou op dat moment niet kunnen vinden, is de kans groot dat je potentiële klanten verliest of commissie moet betalen omdat ze ervoor kiezen indirect te boeken.
Mocht je er nog geen hebben, investeer dan in een professionele, gebruiksvriendelijke website voor je B&B, vakantiewoning of hotel. Daarmee vergroot je je geloofwaardigheid en overtuig je bezoekers om te boeken. Natuurlijk heb je ook een geïntegreerde boekingsmodule nodig. Onze commissievrije Booking Engine is zorgvuldig ontworpen om je directe boekingen te verhogen, dankzij opvallende knoppen en de Ratebox prijsvergelijkingstool. Niet zeker waar te beginnen met je nieuwe website? Wij bieden ook makkelijk te onderhouden template websites.
#4 Verbeter je vindbaarheid op Google
Uiteraard wil je zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken. Verbeter de ranking van je site in de organische zoekresultaten op Google door middel van SEO-technieken (Search Engine Optimisation). Als je helemaal bovenaan wil staan kan je je website ook adverteren op Google met SEA (Search Engine Advertising). Het hoeft niet altijd veel te kosten: begin met kleine budgetten en kijk wat voor jouw accommodatie werkt.
Heb je al een gratis Google Business profiel? Zo niet, maak er zeker een aan voor je accommodatie. Zo zal hij verschijnen in de zoekresultaten op Google Search, maar ook op Google Maps. Vul je profiel aan met de nodige informatie en voldoende uitnodigende foto’s. Klanten kunnen ook beoordelingen achterlaten, wat je vindbaarheid ook weer ten goede komt.
#5 Communiceer regelmatig op sociale media
Ben jij actief op de populairste socialemediakanalen onder je doelgroep(en)? Ze vormen een belangrijke inspiratiebron voor reizigers! Gebruik deze kanalen om speciale aanbiedingen of evenementen te promoten en deel interessante updates over je accommodatie. Je kan ook gaan voor gerichte advertenties op sociale media om meer mensen te bereiken.
Handhaaf een professioneel imago door regelmatig te posten, trouw te blijven aan je huisstijl en kwalitatieve foto’s te gebruiken. Zorg ervoor dat je gasten je makkelijk kunnen terugvinden en taggen in hun foto’s. Betrek zowel potentiële als trouwe klanten met de juiste inhoud: vragen, polls, wedstrijden, giveaways, … Hoe beter hun betrokkenheid, hoe prominenter je berichten zullen verschijnen in het nieuwsoverzicht van je volgers. Over betrokkenheid gesproken, vergeet niet te reageren op recensies die je op Facebook ontvangt.
Meer weten? Neem gerust contact op!
Met Bookingplanner All-in-one kan je koppelen met alle must-have OTA’s en metasearchplatformen om je online visibiliteit te maximaliseren. Wil je graag meer info of Bookingplanner gratis uitproberen? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier en we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.