Nu de hotelwereld de pandemie te boven komt, zien de vraagpatronen van hotels en accommodaties er anders uit dan vóór de pandemie. En daarom moet je een nieuwe benadering van prijsstelling hanteren om ervoor te zorgen dat je alle kansen benut ... vooral in het komende zomerseizoen!

In dit artikel willen we jou enkele ideeën geven over hoe je het inkomstenpotentieel van je hotel kunt vergroten.

Wat zijn de gemiste kansen die we vaak zien?

Vaste prijzen gedurende het hele jaar of slechts twee seizoenstarieven

Hoewel de echte wereld veel genuanceerder is, is flat pricing voor veel hotels de standaardpraktijk, vooral vanwege de eenvoud. Slechts één of twee seizoenstarieven hanteren en deze publiceren op je hotelkanalen is veel eenvoudiger en minder tijdrovend dan meerdere tariefplannen die handmatig moeten worden bijgewerkt.

Volgens Micrometrict zegt 85% van de reizigers dat de prijs doorslaggevend is bij de besluitvorming. En in de dynamische wereld van vandaag betekent het hanteren van een vaste prijs ofwel te veel rekenen en boekingen mislopen, ofwel te weinig rekenen en geld op tafel laten liggen.

Flat pricing is wijdverspreid onder hoteliers die aarzelen om te investeren in hoteltechnologie, zoals software voor revenue management. En nu hotel software eenvoudiger is in gebruik en betaalbaarder dan ooit wordt, is revenue management software toegankelijk voor elke hoteleigenaar en -exploitant.

Te weinig in rekening brengen

De meeste hotels zouden meer omzet maken als ze gemiddeld meer zouden vragen. Uit onderzoek is gebleken dat dit het gevolg is van een combinatie van de angst voor lege kamers, het niet willen verlagen van hun beoordelingsscores of gewoon omdat hun trouwe gasten zo gewend zijn aan hun vaste prijzen. Te lage prijzen komen doorgaans vaker voor bij kleinere accommodaties dan bij grotere internationale ketens.

Sommige duidelijke signalen die wijzen op lage prijzen (zoals te snel vol zitten, het missen van speciale evenementen en het goed scoren voor "waar voor je geld" in beoordelingen) worden vaak over het hoofd gezien. Door deze indicatoren te negeren, realiseren accommodaties vaak niet hun werkelijke waarde en lopen ze dus meer inkomsten mis.

Geen dag-van-de-week prijzen

Voor bijna alle zakenhotels is maandag slechter dan woensdag. En voor veel vrijetijdshotels is zaterdagavond populairder dan vrijdag. Maar vaak hanteren hotels dezelfde prijs voor elke dag van de week.

Je moet inspelen op de verschillende vraag per dag van de week door per dag anders te tariferen. Een hotel dat zijn kamers op maandag goedkoper prijst, krijgt waarschijnlijk meer gasten op maandag. En als ze op woensdag meer rekenen voor boekingen, zullen ze door de vraag meer inkomsten genereren. Door rekening te houden met dag-van-de-week cycli, zouden hotels profiteren van meer boekingen en inkomsten.

Niet (tijdig) reageren op veranderingen in de vraag

Prijsstelling is niet iets dat je gewoon kunt instellen en vergeten. De vraag naar accommodaties verandert voortdurend, en met steeds meer last-minute boekingen moeten de prijzen tegenwoordig dynamisch zijn. De realiteit is dat dynamische prijzen alleen mogelijk zijn met een geautomatiseerd revenue managment systeem.

Als je periodes met lage en hoge aantallen boekingen niet op tijd kunt signaleren, leidt dat tot lagere inkomsten. Als je te vroegtijdig wordt geboekt, moet je de prijzen verhogen. Omgekeerd lukt het hoteliers vaak niet om hun prijzen op tijd te verlagen, zodat ze hun prijzen last minute in paniek moeten dumpen. Je moet op tijd reageren om te voorkomen dat je lagere kamerprijzen krijgt dan normaal en omzet misloopt. Daarom kan een geautomatiseerd prijssysteem zoals RoomPriceGenie je helpen om altijd mee te zijn met deze steeds veranderende vraagpatronen.

RoomPriceGenie Revenue Management System

Geen seizoensgebondenheid van kamertypes

Deze laatste tip is een meer geavanceerde strategie in die zin dat het een dieper begrip vereist van de vraagpatronen voor de verschillende kamertypes die jouw eigendom kan hebben. Bijvoorbeeld, suites en familiekamers kunnen populairder zijn tijdens schoolvakanties of in het weekend, en daarom zou het prijsverschil met de rest van je kamertypes in die periodes hoger moeten zijn. Omgekeerd kunnen deze kamertypes moeilijker te verkopen zijn aan zakelijke gasten die midweeks voor zaken reizen, dus moet je de prijzen voor deze kamertypes verlagen om ze te verkopen.

Conclusie

Elke nacht de juiste prijs bepalen voor je kamers is het meest kritieke onderdeel voor jouw accommodatie. Hoteliers moeten kansen benutten om hun kamerinkomsten te maximaliseren, wat van invloed is op de algehele winstgevendheid van je bedrijf. Met de tips in dit artikel kun je echter met enkele eenvoudige stappen je kamerinkomsten verhogen.

In de dynamische markten van vandaag kan het een uitdaging zijn om handmatig op de hoogte te blijven van je kamerprijzen, vooral wanneer je je concentreert op het verzorgen van je gasten. En als je geen tijd of mogelijkheid hebt om het beste uit de komende maanden te halen door middel van effectieve prijsstrategieën, kan RoomPriceGenie, als een geautomatiseerd revenue management systeem, een geweldige oplossing zijn om je te helpen. Dankzij de two-way koppeling met Bookingplanner kan je al je prijzen meerdere malen per dag automatisch laten aanpassen!

Meer weten? Neem contact met ons op!

Benieuwd hoe de RoomPriceGenie integratie met Bookingplanner All-in-one jou kan helpen je omzet te maximaliseren? Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie of een gratis proefperiode van 4 weken!