#1 Je website
Voor veel reizigers vormt je website de belangrijkste bron van informatie nadat ze geboekt hebben. Een accurate Google Business-pagina is daarbij essentieel. Zo vinden mensen onmiddellijk jouw website en contactgegevens terug.
Je website moet alle belangrijke informatie gestructureerd weergeven. Eventueel kan je een chatbot toevoegen om veelgestelde vragen 24/7 te beantwoorden. Weet je niet zeker of je website aan de huidige standaarden voldoet? Download onze website-checklist en doe de test.
#2 E-mail
E-mail is voor logiesuitbaters een van de voornaamste communicatiemiddelen. Voor elke boeking moeten een aantal e-mails worden verstuurd. Je kan je klantendatabase en de geautomatiseerde e-mailfeature in Bookingplanner om de juiste e-mails in te plannen op het juiste moment.
Stuur geen standaard bevestigingsmail, maar toon gasten dat je hen waardeert door naar hun voorkeuren te polsen en tips mee te geven om hun verblijf te verrijken. Hoe beter je je gasten kent, hoe beter je hun verblijf kan finetunen om te voldoen aan hun verwachtingen of ze zelfs te overtreffen.
E-mails aan je gasten blijven ook na het uitchecken belangrijk. Vergeet niet een bedankmailtje naar je gasten in te plannen met daarin een link om een beoordeling te geven. Reviews beïnvloeden immers sterk de boekingsbeslissingen van reizigers. Informeer klanten via nieuwsbrieven over promoties, speciale evenementen en je getrouwheidsprogramma. Tip: geef gasten na hun eerste verblijf al een mooi aantal loyaliteitspunten als extra aanmoediging om terug te komen.
#3 Persoonlijk contact
Hoewel de jongere generaties (Y en Z) vaak de voorkeur geven aan snelle, digitale communicatiemethoden, blijft persoonlijke communicatie relevant in de logiessector. Het is nog steeds belangrijk dat medewerkers makkelijk bereikbaar zijn, zowel persoonlijk als telefonisch. Train je personeel zodat ze vlot veelgestelde vragen kunnen beantwoorden en tips over de regio kunnen delen.
Tip voor een onvergetelijke check-in: bied je gast een welkomstpakket aan met daarin praktische informatie over je accommodatie en aanbevelingen voor leuke plekjes in de buurt. Dit voelt veel persoonlijker aan dan een boek of ringmap. Je kan zelfs een lokale lekkernij, een postkaart met je logo, kortingsbonnen voor activiteiten of restaurants, ... toevoegen.
#4 Self-service tools
Voorzie de nodige tools waarmee gasten tijdens hun verblijf bestellingen kunnen plaatsen en extra's kunnen bijboeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het kassasysteem van Lightspeed of de upsell-applicatie van Oaky. Zelfbediening maakt het bestel- en betaalproces veel sneller en gemakkelijker voor beide partijen.
#5 Instant messaging apps (chat)
Chatapplicaties, zoals WhatsApp of Facebook Messenger, zijn prima geschikt om dringende berichten naar je gasten te sturen of om gewoon even te vragen of alles naar wens is. Veel reizigers gebruiken ook graag chat voor snelle vragen of verzoeken. Bookingplanner integreert met handige tools zoals Runnr.ai die jou helpen bij het automatiseren van gastencommunicatie via chat.
#6 Sociale media
Socialemediakanalen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn bieden een ideaal platform voor interactie met gasten voor, tijdens en na hun verblijf. We hebben voor jou een socialmedia-stappenplan gemaakt om tot een succesvolle strategie te komen, boordevol tips van experts.
Probeer Bookingplanner gratis en automatiseer je gastencommunicatie
Benieuwd hoe Bookingplanner je kan helpen met gastencommunicatie? Vraag hieronder je gratis proefversie aan en ontdek de vele voordelen!